De autorijles
Evenals de theorie worden de rijlessen methodisch en persoonlijk ingericht. Van iedere leerling wordt een instructiekaart bijgehouden. Op die kaart zijn de vaardigheden die de leerling moet leren beheersen in drie fasen opgedeeld. Eerst leer je het voertuig bedienen. Pas als je weet hoe de auto werkt (bediend wordt), hebt je zelf de rust en de tijd om ook de zaken als het kijk- en weggedrag goed te leren. Na een bepaalde verrichting te hebben geoefend worden de resultaten door de instructeur genoteerd op de instructiekaart.
De kaart is ook een geheugensteuntje voor de instructeur. Op de kaart is te zien hoe ver de leerling is gevorderd en waar nog wat aan moet worden bijgeschaafd. Heel belangrijk is ook dat de instructeur van de kaart kan aflezen op welke punten extra aandacht nodig is. Heb je bijvoorbeeld problemen met het schakelen, dan wordt er bij de volgende rijles de tijd genomen om dat onderdeel nog even extra te oefenen. Let wel: extra, want deze manier van werken betekent niet dat je een groot aantal lessen moet volgen. Het normale aantal lessen volstaat.
De indeling in drie fasen houdt niet in dat eerst een fase volledig moet zijn afgerond om naar de volgende fase door te gaan. De ene vaardigheid is sneller onder de knie te krijgen dan de andere. Je blijft gewoon oefenen met de verrichtingen van fase 1 waar je het moeilijk mee hebt, terwijl je al een aantal zaken van fase 2 ook al gaat doen. Saaie lessen, die bestaan uit alleen maar leren schakelen of parkeren, komen niet voor.
Iedere fase wordt afgesloten met een toets. Na de laatste fase kun je een proefexamen afleggen, geheel volgens de normen en op de wijze van het CBR, de zogenaamde Tussen Tijdse Toets waarop je vrijstelling kunt verdienen voor je bijzondere verrichtingen.
Door onze jarenlange ervaring kunnen wij naast de reguliere lessen ook les geven aan mensen met bijvoorbeeld: rijangst, faalangst, ADHD, autisme. Ook het begeleiden van mensen die een rijtest moeten afleggen bij het CBR, is een van onze vele specialiteiten.